از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 6300

آموزش راه اندازی سیستم یکپارچه مالی اوراش به صورت شبکه

آموزش راه اندازی سیستم یکپارچه مالی اوراش به صورت شبکه

یکی از امکاناتی که شما می توانید در سیستم یکپارچه مالی اوراش از آن استفاده کنید امکان شبکه شدن نرم افزار می باشد.
برای این منظور ابتدا می بایست مواردی را مد نظر بگیرید و بخش هایی را چک کنید.

در حالتی که میخواهید از سیستم یکپارچه مالی اوراش در بستر شبکه استفاده کنید می بایست زیر ساخت ارتباط شبکه را نیز فراهم کرده باشید این اتصالات می تواند به دو صورت کابلی و بی سیم باشد.

سیستم سرور (سرویس دهنده) :

در حالت استفاده از سیستم یکپارچه مالی اوراش در بستر شبکه می بایست سیستمی را به عنوان سیستم سرور (سرویس دهنده) در نظر گرفت که پایگاه داده نرم افزار در این سیستم نگهداری می شود. و این سیستم می بایست در زمان استفاده سایر سیستم ها از نرم افزار حتما روشن و در دسترس باشد.

سیستم کلاینت (سرویس گیرنده) :

به تمام سیستم هایی که در شبکه به سیستم سرور متصل هستند و سرویس دریافت می کنند کلاینت (سرویس گیرنده) گفته می شود برای سیستم یکپارچه مالی اوراش فایل های اجرایی سیستم یکپارچه مالی اوراش روی این سیستم هستند و ثبت و ضبط اطلاعات به صورت منسجم و متمرکز در پایگاه داده سیستم سرور انجام می شود.

 

در سیستم سرور می بایست نرم افزار را به صورت سرور نصب و راه اندازی کنید و بر روی سیستم های کلاینت نرم افزار را به صورت کلاینت نصب نمایید؛ که در آموزش نصب و راه اندازی سیستم یکپارچه مالی اوراش این مورد کامل توضیح داده شده است.

 

 

- آموزش تنظیمات سمت سیستم سرور 

 

- مرحله اول تنظیمات SQL Server

در منوی استارت ویندوز همانند شکل زیر عبارت "Configuration" را تایپ کنید و بر روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

 

 
همانند شکل زیر به دنبال پروتکل اوراش بگردید و روی آن کلیک کنید همچنین گزینه "TCP/IP" را باید در حالت "Enabled" قرار دهید.

 

 

و به منظور اعمال تغییرات نیاز هست سرویس SQL اوراش را یک مرتبه Restart کنید.

 

 

 

در ادامه نیاز به فعال سازی سرویس SQL Browser داریم که مطابق با تصویر زیر می توانید انجام دهید.

 

 

- مرحله دوم تنظیمات سرویس شبکه اوراش

حال باید سرویس شبکه اوراش را در سیستم سرور اجرا کنیم، فایلی با نام "Network" در کنار فایل نصب شده در پوشه سیستم یکپارچه مالی اوراش می باشد فایل را باز کنید و تایید باز شدن خودکار را نیز بزنید، پس از کلیک بر روی نرم افزار "Network" نرم افزار در نوار وظیفه باز می شود.

توجه داشته باشید که این سرویس همیشه باید بر روی سیستم سرور در حالت اجرا قرار داشته باشد، البته نیازی به باز کردن هر باره این سرویس نیست این نرم افزار با روشن شدن سیستم سرور به صورت خودکار باز خواهد شد، این سرویس لازمه ی ارتباط سیستم یکپارچه مالی اوراش سیستم های کلاینت با سیستم سرور می باشد.
 
سرویس پس از اجرا در نوار وظیفه (کنار ساعت) قرار می گیرد بر روی آیکون برنامه دوبار کلیک کنید تا پنجره سرویس شبکه اوراش باز شود. (مطابق تصویر زیر)

 

 

هر سیستم که در شبکه به سیستم یکپارچه مالی اوراش متصل شود اطلاعات آن در جدول زیر فرم نمایش داده می شود، همچنین حداکثر تعداد کاربران متصل همزمان به سیستم یکپارچه مالی اوراش در گوشه بالا سمت چپ فرم قابل مشاهده می باشد.

 

 

- مرحله سوم تنظیمات Firewall

وظیفه دیوار آتش در سیستم، کنترل تردد اطلاعات ورودی/خروجی سیستم می باشد که در صورت فعال بودن این امکان باید تنظیماتی را برای این بخش اعمال کنیم.

توجه داشته باشید اگر از Firewall دیگری غیر از Firewall پیش فرض سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، این توضیحات برای شما کاربردی ندارد و باید تنظیمات روی Firewall مربوطه به صورت مجزا صورت پذیرد.

 

در جستجوی ویندوز خود عبارت "Windows Defender Firewall" را جستجو کنید، پنجره زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.
 

 

بر روی گزینه "Advanced Setting" کلیک کنید تا به بخش تنظیمات پیشرفته فایروال هدایت شوید، پنجره زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد.

 

 

دو بخش "Inbound Rules" و "Outbound Rules" تنظیماتی هست که در این آموزش مورد بحث ما می باشد، به دلیل یکی بودن تنظیمات هر دو بخش به یکی از این آموزش ها می پردازیم همانند تصویر بالا ابتدا بر روی گزینه "Inbound Rules" کلیک کنید و سپس بر روی گزینه " New Rule…" کلیک کنید تا پنجره تنظیمات قوانین جدید فایروال برای شما نمایش داده شود.
 

در این برگه شما باید نوع اتصال را وارد کنید همانند تصویر بر روی گزینه "Port" کلیک کنید و سپس بر روی گزینه "Next"  کلیک کنید.

 

 

در این بخش گزینه TCP را انتخاب کنید و در بخش پایینی بر روی گزینه "Specific local Ports" کلیک کنید و ابتدا همانند تصویر پورت را بر روی گزینه "1433" قرار دهید و بر روی گزینه "Next" کلیک کنید.

 

 

بر روی گزینه اول همانند تصویر کلیک کنید و بر روی گزینه "Next" کلیک کنید.

 

 

در این بخش تنظیمات را تغییر ندهید و در همین حالت پیشفرض دکمه "Next" را بفشارید تا صفحه زیر برای شما نمایش داده شود.

 

 

در این بخش در ابتدا همانند تصویر اسم این قوانین را "SQL Armoon" قرار دهید و بر روی گزینه "Finish" کلیک کنید.

 


حال این تنظیمات به اتمام رسید و شما باید در همین بخش یعنی "Inbound Rules" به پورت دیگری نیز دسترسی ارتباط بدهید.

 

 

پس از زدن "Finish" مجددا مراحل بالا را طی کنید و در مرحله پورت که در تصویر زیر مشخص شده است به این شکل عمل کنید و پورت "2020" را وارد کنید.

 

 

و در بخش نام قانون مورد نظر گزینه ی "Network Armoon"  را وارد کنید و بر روی دکمه "Finish" کلیک کنید، حال این دو تنظیم را برای "Outbound Rules" نیز مجدد انجام دهید. 

 

- آموزش به دست آوردن آدرس IP

همانطور که در بالا گفتیم برای اتصال سیستم کلاینت به سیستم سرور باید آدرس آی پی سیستم سرور را داشته باشیم.
برای به دست آوردن ادرس IP سیستم سرور به شکل زیر عمل کنید.
در سیستم سرور در صفحه دسکتاپ دکمه های پنجره + R  را بزنید. (همانند تصویر زیر) 

 

 

با زدن دکمه های فوق پنجره زیر برای شما باز خواهد شد در این کادر "Cmd"  را تایپ کنید.

 

 

بر روی دکمه "OK" کلیک کنید تا صفحه زیر به شما نمایش داده شود.
ابتدا این صفحه به صورت خالی باز خواهد شد در همان بخش "ipconfig" را تایپ و دکمه "Enter" کیبورد را بفشارید. 
اگر سیستم به صورت کابلی به اینترنت متصل است گزینه اول و اگر به صورت بی سیم "Wi-Fi" متصل است گزینه دوم کادر های قرمز را مد نظر بگیرید این گزینه ها IP سیستم شما می باشد. ای پی های سرور را به خاطر داشته باشید.
 

 

 

- آموزش تنظیمات سمت سیستم کلاینت 


در سیستم کلاینت نیازی به انجام کار خاصی نیست و فقط کافیست نرم افزار را اجرا کنید، سیستم از شما میخواهد که آدرس سرور SQL و سرور شبکه را مشخص کنید حال اینجا به آدرس آی پی سیستم سرور نیاز پیدا میکنیم که نحوه پیدا کردن آدرس آی پی را بالاتر توضیح دادیم فرم زیر همان فرمی است که در هنگام اجرا نمایش داده می شود.

 

 

نکته : اگر پنجره بالا باز نشد و یا با هشدار یا خطا رو برو شدید به مسیر نصب برنامه مراجعه کنید، اگر محتویات داخل پوشه نصبی اوراش حاوی فایل "server.ini" بود آنرا حذف کنید و نرم افزار را اجرا کنید.

 

 

 

در صورت درست بودن تمام مراحل فرم فعال سازی نرم افزار برای شما باز خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

نظرات شما کاربران (1 نظر)

علی - 1398/09/01 12:09:38 ب.ظ. 0 0

پاسخ

سلام و وقت بخیر اگه سرور تهران باشه و کلاینت شهرستان، اگه سرور خاموش بشه یا ارتباط قطع بشه، کلاینت میتونه با سیستم خودش کار کنه و موقعی که سرور روشن شد، اطلاعات سرور و کلاینت به روز بشه؟

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه