از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 2879

انواع شرکت های بازرگانی

انواع شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی ، شرکت هایی هستند که با انجام عملیات خرید و فروش کالا و یا خدمات  به منظور کسب درآمد و سود فعالیت می کنند. این شرکت ها می توانند حیطه فعالیت خود را از یک منطقه تا فواصل خیلی دورتر مثلا بین چند کشور  گسترش دهند.

شرکت های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می دهند و شرکت های بازرگانی خدماتی به وسیله ابزارها، منابع و پشتیبانی مشتری هایشان درآمد ایجاد می کنند.

هفت گروه شرکتهای بازرگانی طبق قانون تجارت ایران :

شرکت های سهامی :

در این شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی (مبلغی که روی برگه سهام نوشته شده است) سهام آنها می باشد.
شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه ی خود را از طریق فروش سهام تاًمین می کند و فعالیت آنها معمولا انجام امور مهم از قبیل استخراج معادن، تجارت با کشورهای خارجی، تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها می باشد.
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه ی آن توسط موسسین تامین گردیده است، شرکای کمتری دارد و سهام آن قابل ستد در بورس اوراق بهادار نیست و توسط مردم به راحتی قابل معامله است.

شرکت های با مسئولیت محدود :

رایج ترین نوع شرکت در ایران است و هیچ مبلغ معینی برای سرمایه آن در قانون تجارت تعیین نشده است. تعداد شرکا باید بالای دونفر باشند و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئول تعهدات و مقروضات و دریافت سود از شرکت می باشد.

شرکت های تضامنی:

مفهوم تضامنی را میتوان به این صورت توضیح داد که هریک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت می باشند. ولی در تقسیم سود فقط به اندازه سهام خود دریافت می کند.

شرکت های مختلط غیر سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های با مسئولیت محدود که بدون انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت مختلط سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های سهامی که با حق انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت نسبی :

مسئولیت هریک از شرکا نسبت به پرداخت قروض و تعهدات شرکت به میزان نسبت سرمایه آنهاست.

شرکت تعاونی تولید و مصرف :

شرکتی است که با رعایت قوانین درج شده در مقررات قانونی بخش تعاون بین اشخاص حقیقی (تعداد آن ها نباید کمتر از 7 نفر باشد) برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع تشکیل می شود.

 

انواع شرکت های تعاونی :

- شرکت تعاونی تولید :

شرکتی است که به منظور اشتغال اعضاء در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید.

- شرکت تعاونی مصرف :

شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء تعاونی فعالیت می نماید.

 

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه