از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 2415

سیستم ABC (Activity Based Costing)

سیستم ABC (Activity Based Costing)

ABC یکی از سیستم های مدرن هزینه یابی محصولات و خدمات می باشد. امروزه یکی از مواردی که در محیط های تجاری پویا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کاهش بهای تمام شده محصولات وخدمات ارائه شده و بهبود فرآیندها و فعالیتهای سازمان می باشد . کارشناسان این حوزه معتقدند محرک مدیریت کسب و کار انگیزه سودآوریست که با محاسبه بهای تمام شده و آنالیز آن می توانیم مدیریت هزینه ها را تصحیح کنیم .

با پیشرفت علم و تکنولوژی در واحد های صنعتی، هزینه استفاده از تکنولوژی به شدت افزایش و در مقابل هزینه کار مستقیم کاهش چشمگیری خواهد داشت بنابراین محاسبه سهم سربار حائز اهمیت و سهم بزرگ تری در هزینه های تولیدی در مقابل سهم کارگر مستقیم (برخلاف روش سنتی) نشان می دهد . 
سیستم ABC  همان مدل هزینه یابی بر مبنای هزینه های غیرمستقیم سازمانی و بررسی فعالیتهای عملیاتی برخلاف روش های سنتی مرسوم می باشد. این تکنیک عملیات شناسایی فعالیت های ارزشمند و حذف فعالیتهای بدون ارزش را به عهده دارد و آنالیز جدیدی در جهت ایجاد فلسفه نوین برای مدیران و صاحبان سرمایه می دهد. منظور از فلسفه نوین جلب رضایت مشتریان و رقابت در زمینه تولید محصول حتی به صورت بین المللی که منجر به افزایش کیفیت محصول و انطباق تولید محصول با سلیقه های متفاوت مشتریان می شود. 

شرایط استفاده از روش ABC 

اگر در کسب و کاری تفاوت زیاد محصولات، افزایش در تنوع محصولات تولید شده، سیر صعودی هزینه سربار تولید، تعیین نرخ کالا یا خدمات بر اساس بازار، دانش بالای گروه فنی و تولید وجود داشته باشد، بدون شک بهترین روش هزینه یابی، مدل ABC برای تیم حسابداری خواهد بود.
با استفاده از این روش تیم حسابداری می تواند کنترل بهتری روی هزینه ها داشته باشد، ارزیابی صحیح تری از عملیات مالی ارائه دهد، برخی فعالیت ها را برون سپاری کند و در نهایت قیمت بهای تمام شده محصولات و خدمات  را به صورت منطقی تر و دقیق تری محاسبه کند. 

مهم ترین ساختارهای رفتاری در سیستم ABC 
1- ایجاد یک فرهنگ واحد برای مدیران و تغییر شیوه ارزیابی آن ها
2- مدیریت و کنترل هزینه ها و فعالیت ها و عوامل موثر در تسهیم آن ها

مزایای استفاده از روش ABC 
ایجاد ابزار کنترلی جهت ارزشیابی فرآیند تولید و سازماندهی استاندارد این فرآیندها
1- شفاف سازی هزینه های فعالیت ها
2- بهبود در روند تصمیم گیری و انتخاب استراتژیک مدیران و صاحبان سرمایه 
3- بهبود طراحی محصولات جهت افزایش در رضایتمندی مشتریان

مراحل محاسبات مربوط به هزینه یابی بر مبنای فعالیت 
1- شناسایی فعالیت های مربوطه و تخصیص هزینه های منابع به آن ها
2- شناسایی محصولات و ارتباط بین هزینه های فعالیت با آن ها

سیستم ABC یک ابزار مدیریتی قوی برای  حسابداری بهای تمام شده و مدیریت صنعتی سنتی می باشد. 
در مقایسه نتایج آماری محاسبه بهای تمام شده در روش ABC با روش سنتی به دلیل استفاده از مبنای متفاوت اختلاف معناداری وجود دارد. سودمندی در محاسبه بهای تمام شده در این سیستم به ارتقای تصمیم گیری های مالی و راهبردی منجر می شود.

 

تلخیص شده از کتاب کانسلیم از ویلیام ج.اونیل
 

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه