از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 2085

چگونه یک مدیر مالی شویم؟ مسیر مدیر مالی شدن

چگونه یک مدیر مالی شویم؟ مسیر مدیر مالی شدن

طی این مقاله قصد داریم با بررسی جوانب شغل مدیریت مالی و گذار به سلسله کارگاه ها و وبینار های آنلاین اوراش که مسیر مدیر مالی شدن را با حضور دکتر مهران مرشد در اختیار عزیزان علاقمند می گذارد ، به ارتقا سطح دانش علاقمندان ، محصلان و اساتید و شاغلان این حوزه بپردازیم.

سلسله وبینارهای آنلاین مسیر موفقیت در حسابداری اوراش ، کارگاه سوم ، مسیر مدیر مالی شدن دکتر مهران مرشد

مهمان برنامه : دکتر مهران مرشد مشاور عالی مالی و کارشناس رسمی دادگستری و امورمالیاتی - عضویت در کمیته مالی و مالیاتی استان خراسان رضوی - عضو انجمن حسابداری ایران (iaa) - مشاور رسمی انجمن مدیران صنایع - عضو سابق هیئت های حل اختلاف مالیاتی - عضو سابق هیئت تشخیص مطالبات تامین اجتماعی
میزبان : دکتر محسن معینی زاده ، دکترای حسابداری - عضو جامعه حسابداران ایران - کارشناس رسمی دادگستری

مدیر مالی کیست؟

یک مدیر مالی به صورت کلی مسئول سلامتی مالی و نظارت بر وضعیت مالی یک سازمان را بر عهده دارد. مدیر مالی با همکاری صاحبان کسب و کار یا مدیران ارشد سازمان ها و شرکت ها ، برنامه و استراتژی در راستای اهداف مالی بلند مدت سازمان تهیه می نماید. طی این استراتژی گزارش های مالی و بودجه های سازمانی نیز تهیه و تحلیل می گردد. فعالیت مدیران مالی معمولا به صورت اداری است و این شخص با توجه به توانایی تحلیل داده های مالی ، قابلیت تاثیرگذاری در تصمیم گیری های موثر در سازمان را داراست. تصمیمات مدیر مالی از آن جا که در آینده و چشم انداز مالی شرکت موثر است ، بایستی بسیار آگاهانه اتخاذ گردد. بسیاری از مدیران مالی در شرکت ها خصوصا در ایام پایان سال ناچارند حتی در ساعات اضافه کاری جهت رسیدگی به گزارشات مالی و یا ارسال صورت های مالی به اداره مالیات زمان صرف کنند. موقعیت های شغلی برای این رشته و فرصت شغلی ، از شرکت ها و سازمان های خصوصی تا شرکت ها و سازمان های دولتی ، بیمه و بانک ها میسر است.

مراحل مدیر مالی شدن

ارتقا سطح شغلی و دانش و مهارت در زمینه مدیریت مالی ، آرزوی تمام محصلان این رشته است. با توجه به فعالیت اوراش و رسالتی که در ارتقا سطح کیفی علاقمندان و محصلان و اساتید این رشته بر عهده خود می داند  ، در این مقاله به " مسیر مدیر مالی شدن" می پردازیم. در سری کارگاه های اوراش و کارگاه مسیر مدیر مالی شدن ، آقای دکتر مرشد مهارت های زیر را جهت یک مدیریت مالی ضروری و لازم می دانند:

  • - جوهر مدیریت
  • - مهارت تفویض اختیار
  • - مهارت مدیریت عملکرد
  • - مهارت برنامه ریزی
  • - تمرکز و بهره وری

فارغ از تحصیل در حوزه مدیریت مالی، افزایش مهارت ها در این حوزه در میزان موفق شدن در مسیر مدیریت مالی بسیار موثر است. آقای دکتر مهران مرشید طی کارگاه مسیرمدیر مالی شدن سه اصل دانش عمومی ، دانش تخصصی و تجربه را لازمه مدیر مالی شدن می دانند. ما به اختصار به چندین مهارت مورد نیاز جهت مدیر مالی شدن اشاره می کنیم:

کسب دانش عمومی و تخصصی

دکتر مرشد طی این کارگاه آنلاین ، دانش عمومی مورد نیاز را آشنایی با قوانین مورد نیاز سازمان ، دانش منابع انسانی و علم حسابداری و حسابرسی دانسته و دانش تخصصی مورد نیاز را آشنایی با علم ریاضی و آمار ، آشنایی با فناوری روز و حسابداری و مدیریت ذکر نمودند.

افزایش دانش فناوری اطلاعات

با توجه به آن که تمامی کسب و کارهای جهان در حال اتصال به دهکده جهانی هستند ، دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ملزومات مدیر مالی شدن است. یک مدیر مالی بایستی با ارتقا دانش حوزه فناوری خود به تسهیل واثر بخش بودن نتیجه نهایی کمک نماید.

کسب مدارک و مهارت های مختلف

دنبال مهارت آموزشی و گرفتن مدرک در سطوح بالاتر باشید و در کارگاه ها و وبینارهای مختلف جهت ارتقا سطح دانش خود شرکت کنید. یک مدیر مالی که در مسیر رشد قرار دارد، بایستی به مقطع کارشناسی اکتفا نکرده و در صورت امکان مدرک بالاتر خود را در زمینه اقتصاد  ، مدیریت یا امور مالی کسب نماید. شخصمورد نظر کارفرمایان در این زمینه شغلی معمولا بایستی علاوه بر مهارت دارای مدرک مرتبط خصوصا در سطوح بالا باشد چرا که همانطور که پیش از این بدان اشاره شد ، یک مدیر مالی چشم انداز مالی یک شرکت را ترسیم می نماید.
خبر خوب آن که گروه نرم افزاری اوراش با برگزاری وبینارهای جامع عمومی و تخصصی ، حسابداران و مدیران مالی را در مسیر رشد همراهی و حمایت می نماید. این سلسله کارگاه ها که به صورت دوشنبه در میان برگزار می گردد ، در کارگاه سوم به چالش "مسیر مدیر مالی شدن" با تدریس یکی اساتید برجسته کشور "دکتر مهران مرشد" پرداخت.

ما در اوراش سعی نموده ایم با برگزاری همایش و کارگاه ها در کنار حسابداران قرار گرفته و به رشد و بالندگی آن ها کمک نماییم. این مهم در حال حاضر با برگزاری سلسله وبینارهای آنلاین اوراش ، در حال انجام است.

سلسله وبینارهای آنلاین اوراش ؛ مسیر موفقیت در حسابداری

وظایف مدیر مالی

همانطور که پیش از این اشاره شد مدیر مالی بایستی بتواند بر مبنای داده های مالی شرکت یا سازمان  ،استراتژی سودده و پربازده مشخص نماید. هم چنین از بازارهای سرمایه درک مناسب داشته و ریسک سرمایه گذاری در بازارهای مالی را برحسب درآمد مازاد شرکت داشته باشد. به تجمیع نقدینگی و بودجه بپردازد. جلوگیری از فساد حتی در ابعاد کوچک سازمانی نیز یکی از وظایف مدیر مالی است.

بخشی از صحبت های دکتر مرشد در وبینار آنلاین گروه نرم افزاری اوراش ، مسیر مدیر مالی شدن

شما می توانید فایل اسلاید این کارگاه را از طریق لینک زیر دانلود نمایید.

دانلود فایل اسلاید

دکتر معینی زاده : با چه نقشه راهی می توان به مدیر مالی شدن رسید؟ 
دکتر مرشد : همه ما تصور می کنیم که حرفه حسابداری یا به حسابرسی می رسد یا مدیر مالی شدن ، اما امروز آمدیم که بگوییم غایت را این دو در نظر نگیریم . شاید بتوان هدف دیگری برای این مسیر مشخص کرد. در یک سازمان دنبال چه اهداف استراتژیکی هستیم؟ این سوال را باید حسابدار و مدیر مالی پاسخ دهد؟ فلسفه وجودی یک سازمان سودآوری است. منافع خود و جامعه و سهامدار رو تضمین کند ، به توسعه سازمان برسد ، تعداد پرسنل را را افزایش و فروش را توسعه دهد. مدیر مالی دانش نیست بایستی دیدگاه را وسیع کرد. تا دانش عمومی را کسب نکنیم به دانش خصوصی نخواهیم رسید. مدیریت مالی چیست؟ تعریف عمومی انجام دادن کار توسط دیگران است. تعریف دوم یک فرآنید کارآمد و اثر بخش جهت استفاده از منابع و طریق برنامه ریزی و ساماندهی و هماهنگی و کنترل که بایستی این پنج مورد برای مدیر مالی تعریف گردد.
دکتر معینی زاده : منظور از مدیر مالی پاره وقت یا پارت تایم چیست؟ آیا چنین جایگاهی تعریف شده است؟
دکتر مرشد : مدیر مالی پارت تایم در واقع حسابدار پارت تایم است که خدمات حسابداری ما را انجام می دهد. این شخص نمی تواند مدیر مالی ما باشد.
دکتر معینی زاده : نقش سامانه مودیان در مسیر مدیر مالی شدن چگونه است؟
دکتر مرشد : سامانه مودیان باعث شد که ما به سمتی برویم که نیاز باشد برای هر کدام از سازمان ها و مجموعه ها حسابدار مالیاتی خاص برای خود داشته باشیم.

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه