از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 325

نسل Z؛ نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای | مسیر شغلی حسابدار نسل زد

نسل Z؛ نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای | مسیر شغلی حسابدار نسل زد

نسل Z حسابداران، متولدین 1377 الی 1388 هستند که نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند و تعامل با آنان نیازمند شناخت دقیق ویژگی‌های‌شان است.

وقتی صحبت از نسل Z می شود، چه تصویری از آن ها در ذهن تان به وجود می آید؟ امروزه بیش از هر زمانی با تنوع نیروی انسانی در سازمان ها مواجه هستیم. یکی از عوامل این تنوع علاوه بر تفاوت های موجود افراد با همدیگر, تفاوت بین نسل ها است. تفاوت نسل ها تنها به تفاوت میان جوانان و بزرگسالان که همیشه مدنظر بوده است, مربوط نمی شود. بلکه تفاوت های اجتماعی و فرهنگی ظریفی حتی میان نسل های مختلف جوانان وجود دارد که غالبا از نظرها پنهان می ماند. مثلا جوانان متولد نیمه اول دهه هفتاد رفتارهای متفاوتی از جوانان متولد نیمه دوم این دهه دارند.
منظورمان از نسل Z حسابداران، متولدین سال های 1377 الی 1388 هستند که وارد حرفه حسابداری شده اند و نسل بعدی حسابداران حرفه ای را تشکیل می دهند. آن ها به عنوان اولین نسلی که با دسترسی به اینترنت و موبایل بزرگ شده، نمی توانند زندگی بدون اینترنت را به یاد بیاورند. این نسل 32٪  از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و اخلاقیات خاص خود را دارند.
 با نگاهی به تحولات محیط های کاری در چند سال اخیر باید به این باور برسیم نسل Z تغییراتی را در بازار کار ایجاد کرده است و ما نیز باید با آن ها هم گام شویم تا رشد و پیشرو بودن سازمان حفظ شود. به گفته بسیاری از مدیران جذب و استخدام و منابع انسانی عدم توجه به ویژگی های نسل های متفاوت در گروه های سنی مختلف علی الخصوص نسل زدی ها می تواند چالش های پیچیده ای را برای سازمان ها ایجاد کند.

نسل زد چه کسانی هستند؟

امروز در ایران نسل زد جوانانی هستند که حدود  14 تا 25 سال سن دارند و بسیاری از آن ها وارد بازار کار شده اند. جوانان نسل Z ایران 20% از جمعیت کشور را شامل می شوند. هر چند سال یک بار، نسل جدیدی به نیروی کار می پیوندد و مجموعه ای از ویژگی ها و ارزش های خاص خود را به همراه می آورد. به عنوان مثال، هنگام جستجوی شغل، بیبی بومرها (متولدین 1324 تا 1342 ) به دنبال امنیت شغلی بودند، نسل X (یعنی متولدین اواسط دهه 40 تا شروع دهه 60 ) به دنبال تعادل بین کار و زندگی و پیشرفت حرفه ای بودند، و اکنون نسل Z به دنبال همه این ها است، از رعایت اخلاق در یک شرکت گرفته تا فرصت رشد و ارتقای مستمر. این تمایزات بر نحوه تعامل و مدیریت کارکنان تأثیر می گذارد. 
فرقی نمی کند آن ها را با چه اسمی می شناسید؛ «نسل زد»، «دهه دهشتادی ها»، «نسل اینترنت» و یا «بومی های دیجیتال». در هر حال این نسل به دلیل تفاوت هایی که با نسل های قبلی خود دارد، نیازمند برخورد و تعامل خاص خود است. اگر مایلید بدانید چطور باید با حسابداران نسل زد تعامل کرد، این مقاله را تا پایان بخوانید.

ویژگی های حسابداران نسل زد ایران

برای این که بتوانید با نسل Z حسابداران تعامل خوبی داشته باشید باید بدانید آن ها چه ویژگی هایی دارند و خواسته ها و نیازهای شان چیست؟ اگر با علایق و تمایلات آن ها آشنا باشید، میتوانید محیط کار را بهینه تر کنید تا شاهد رشد سازمان و کارکنان نسل زدی باشید. 
لازم است همگام با تغییر نسل کارکنان، برخی از استراتژی های کاری را نیز تغییر دهید تا بتوانید از حضور آن ها در سازمان بهره بیشتری ببرید و کارکنان تازه کار شما نیز از کارشان احساس رضایت داشته باشند. پیش بینی می شود، در سال 2030 شاهد این باشیم که نسل Z حدود 30 درصد از نیروی کار را تشکیل می دهد. ایده های تازه آن ها در مورد کار و فناوری به زودی محیط کار ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، پس هیچوقت از شنیدن ایده های شان غافل نشوید.
برخی از خواسته ها و ویژگی های نسل Z حسابداری عبارتند از:
• کارمندان نسل Z می گویند مهم است که در محل کار احساس ارزشمندی، مشارکت و توانمندی کنند. آن هامی خواهند بازخورد رو در رو و به رسمیت شناختن کارشان به شکل منظم انجام شود. پس صرفا با بررسی عملکردهای سالانه، انتقال این ارزشمندی امکان پذیر نیست.
• کارمندان نسل Z خواهان شغلی هستند که به آن ها امکان می دهد به جای تمرکز بر یک مهارت و تک بعدی بودن، مجموعه مهارت های جدیدی را در خود کشف کنند و توسعه دهند.
• آن ها دوست دارند مدیران بالادستی و رهبران سازمان به پیشرفت شخصی آن ها نیز در کنار پیشرفت حرفه ای و کاری اهمیت دهند.
•  نسلی که همواره به دنبال آموزش های ویدیویی و دوره های آنلاین بوده، دوست دارد به صورت خودآموز مهارت هایش را رشد و ارتقا دهد، اما همچنین انتظار دارد که در محل کار هم آموزش ببینند.
• نسل زدی ها به دنبال تاثیرگذاری معنادار هستند؛ به ازای کارهایی که انجام می دهند به آن ها بازخورد بدهید تا تاثیرگذاری واثربخشی شان را برای شان ملموس تر کنید. از آن جا که آن ها با رسانه های اجتماعی پر از لایک و کامنت بزرگ شده اند، از بازخوردهای مداوم شما استقبال می کنند.
• امروزه مفهوم «حضور در محل کار» برای آن ها منسوخ شده است، به نسل  Z  فرصت دهید تا دورکاری یا کار ترکیبی (حضوری/ دورکاری) کنند.
• یکی از ویژگی های بارز نسل زد حسابداران این است که علاقه زیادی به ایجاد نوآوری و طرح ایده های خلاقانه دارند. ایده های آن ها را بشنوید و به آن ها اهمیت بدهید.
• به آنها به صورت تدریجی اختیارات مضاعف بدهید تا توانایی های کارآفرینی خود را آشکار کنند.
• این نسل همواره به دنبال مطالبه گری و بازگو کردن انتقادات خود است. این ویژگی مثبت می تواند به شما و سازمان تان کمک کند تا نقص ها را پیدا کنید و به دنبال راه حل نهایی برای رفع آن باشید. پس به آن ها آزادی بیان بدهید تا حرف های شان را منتقل کنند.
• آنها ترجیحا نمی خواهند برای انجام کار خود به دیگران وابسته باشند و تمایل دارند بر اساس مسئولیت های شخصی پیش بروند تا به دستاوردهای خود برسند.
• این نسل می خواهد از فرسودگی شغلی دوری کند و به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دوچندانی می دهد.
• همانطور که اشاره کردیم این نسل به دلیل این که از ابتدا با فناوری و اینترنت بزرگ شده است، بنابراین همواره دنبال یک ترکیب از کار و زندگی شخصی هستند پس تحمل این که در طول روزمدتی پای گوشی موبایل خود باشند، نیاز به انعطاف پذیری شما دارد.
• حسابداران نسل زد بیشتر به توسعه مسیر شغلی علاقه مند هستند تا دریافت حقوق بیشتر. پیشرفت حرفه ای برای این نسل مهم است و دارا بودن فرصت های رشد اولویت اول آن ها برای کار کردن است.

مسیر شغلی حسابداران نسل Z؛ از کارآموزی تا عضویت در انجمن حسابداران خبره

در دوازدهمین وبینار از سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری اوراش موضوع مسیر شغلی حسابداری از از کارآموزی تا عضویت در انجمن حسابداران خبره با حضور مهمان برنامه، جناب آقای محمد قبول، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست به این نکات اشاره شد که مسیر موفقیت در حوزه حسابداری ناشی از تلاش مستمر خود کارآموزان و کارجویان جوان است تا پشتکار و دانش خود را عرضه کنند. با تغییرات تکنولوژی و نرم افزاری، حسابداران اکنون به دو بخش تقسیم شده اند:

دسته اول: کاربر (از نرم افزار و سامانه های مختلف حسابداری استفاده می کنند و مسئولیت مدیریت  آن را بر عهده دارند).

دسته دوم: حسابداران تحلیل گر (اطلاعات جمع آوری شده توسط کاربر را تحلیل و پردازش نموده و تحویل تصمیم گیرندگان می دهد). این حسابداران تحلیلگر هستند که همواره حرفی برای گفتن دارند و می توانند توانایی های خود را به عرصه ظهور بگذارند. 

در تعیین مسیر رسیدن به موقعیت های موفق کاری، تلاش و پشتکار یک حسابدار جوان از عوامل تاثیرگذار است. نسل زدی ها می توانند با توجه به ویژگی های مخصوص خود توانمندی های شان را بروز دهند، به روز نگه دارند و با کسب تجارب بیشتر به جایگاه مناسب در حوزه حسابداری برسند.

نسل جدید یا نسل Z که خواهان فرصت شغلی مناسب در حوزه حسابداری است باید نقاط قوت خود را علاوه بر نقاط ضعف بشناسد تا بتواند در مسیر توسعه و رشد فردی برای خود آینده روشنی را فراهم کند. حرفه ای شدن در مسیر شغلی حسابداری یک شبه اتفاق نمی افتد. تمام آن چه در دانشگاه تدریس می شود پایه و اساسی است که در بازار کار و آزمون های مهم لازم می شود.

بنابر خلاصه این کارگاه آنلاین، دانشجویان دوره کارشناسی رشته حسابداری  باید استانداردها و باقی مباحث پایه ای را جدی بگیرند چرا که مطالعه آن در مراحل بعدی ورود به بازار کار مفید خواهد بود. 

جمع بندی

یکی از روش های تعامل مفید با حسابداران نسل Z این است که در ارتباط با آن ها مانند خودشان صراحت داشته باشید. از بیان آنچه برای شرکت شما مهم است ابایی نداشته باشید. افراد در هر سنی اغلب تمایل دارند با شرکتی که با آن ارتباط بیشتری برقرار می کنند، کار کنند. نسل ها ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند اما در نهایت همه آن ها متعلق به یک گونه هستند. 
اکنون که می دانید نسل Z ایران چه کسانی هستند و نسل Z حسابداران چه ویژگی هایی دارند، حتما متوجه شده اید که این نسل یک تغییر اجتماعی را ایجاد خواهد کرد که بر تکامل حرفه حسابداری در دهه آینده تأثیر خواهد گذاشت. نسل زدی ها قرار است نسل بعدی حسابداران حرفه ای باشند.

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه