از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 9108

گزارش گردش کالا و کاربرد آن

گزارش گردش کالا و کاربرد آن

به تمامی وقایعی که برای یک کالا صورت می گیرد اعم از خرید ، فروش ، حواله ، رسید و ... که منجر به تغییر در موجودی ریالی و مقداری شود ، گردش کالا می گویند.

گردش کالا می تواند به صورت صدور مستقیم برگه های انبار (مثل رسید و حواله) یا صدور برگه های غیر مستقیم (مثل فاکتور خرید و فروش) ولی تاثیر گذار در مقدار موجودی انبار اتفاق بیافتد.

گزارش گردش کالا تعیین کننده ی میزان و درجه اهمیت کالا در مجموعه و همچنین تعیین کننده بهای مصرف و بهای فروش کالا (بهای تمام شده کالای فروش رفته) می باشد. گزارش گردش کالا است که میزان ورودی (وارده) و خروجی (صادره) و مانده های از قبل و در نهایت موجودی خود کالا و همچنین موجودی ریالی آن را معین می نماید.

گردش کالا در سازمان های مختلف و با توجه به قوانین وضع شده در آنها متفاوت است . در برخی شرکت های بزرگ و کارخانه ها به علت جدا بودن انبارها از واحد مالی و بازرگانی و همچنین حساسیت ها و گردش های بالا در کار فرآیند های خرید ، فروش و ارسال و دریافت کالاها به صورت چند مرحله ایی انجام می گیرد . به عنوان مثال صدور فاکتور توسط بازرگانی انجام می شود و سپس حواله کالا توسط انباردار و با توجه به اطلاعات فاکتور فروش انجام می گیرد . در سیستم حسابداری این قبیل از موسسات با ثبت فاکتور فروش ، تنها مبلغ فروش تغییر پیدا می کند و تغییر در مقدار موجودی انبار از طریق حواله انبار انجام میشود.

مثال دیگر میتواند در فرآیند خرید کالاهایی که به حداقل موجودی خود رسیده اند باشد. بدین ترتیب که از طریق واحد تدارکات درخواست خرید صادر میشود که در این درخواست یک مقدار پیشنهادی ذکر شده است و باید توسط یک مقام بالاسری تایید شود. پس از گذراندن مراحل کار و تایید خرید کالا اقدامات خرید و صدور فاکتور خرید انجام و در نهایت توسط انباردار و بر اساس اطلاعات فاکتور خرید رسید انبار صورت می پذیرد.

براساس این گزارشات توان فروش و نرخ بازده شرکت مشخص می شود.

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه